Merken die niet meer bestaan
maar niet zijn vergeten


Zelfs als twintiger kun je wel merken noemen die al lang tot het verleden behoren en een sterk merk kan zelfs nog tientallen jaren na haar bestaan bij velen nog op het netvlies gebrand staan. Tijd voor een kleine zoektocht.

Koetjesrepen, Raak, Matel, Kwatta, Royco, Benbits, Fido Dido, Talpa, BASF, Tjolk, 49R Jeans, Simca, Smarties, Cavello, Oxbow, Kappa, Hoppa, Rang, Popla, Daewoo, Zundapp, Jif, Domo vla, Treets, Skoll, Snor, Pastachoco, La Gear, Australian, Raider, Bonitos, Shandy, Exota, Diadora, Huba-Buba, Popfoto, Mon Chi Chi aapjes, Vim, Sunlight, 3es, Lolo, Flippo’s, Dufties, Javelin, Petje Pitamientje, Caraco, Dutchtone, Libertel, PTT, Tripper, King Corn, Mexicaantje, Nesquik en Sporthuis Centrum.

Zomaar een greep uit wat mensen gaan roepen als je ze vraagt om spontaan merken te noemen die niet meer bestaan. De kracht van deze merken spreekt voor zich, vaak is het zelfs zo dat een merk of product al meerdere keren van de markt is gehaald maar toch weer verkrijgbaar is. Bijvoorbeeld Tjolk, het pakje sap dat door menigeen vroeger naar binnen werd geslurpt, komt weer terug. En dit keer in een biologisch verantwoorde hippe vorm. Maar merken waarvan je dacht dat ze al lang weg waren bestaan ook nog, zoals NAFNAF dat nog steeds een modern modemerk is. Of soms is het al zo oud dat het meer retro gevoelens oproept dan dat je het nu nog in de schappen denkt te vinden, zoals Yoki drink. Ze bestaan nog!

 

Veel producten bestaan nog steeds, alleen de merknaam is gewijzigd. Ken je bijvoorbeeld Raider nog? De twee smalle repen, een koekje met een laag caramel erop en chocola eromheen, bestaan nog steeds onder de naam Twix. Maar in 1968 kwam deze versnapering als Raider op de markt in Groot-Brittanië. Toen de Raider later de oceaan overstak naar de Verenigde Staten werd voor de naam Twix gekozen voor een betere marktpositionering. Toen de Twix, wat afgeleid is uit de woorden twin en biscuits, daar eenmaal succes behaalde werd de naam langzaam aan wereldwijd doorgevoerd.

Maar ook kledingzaken zijn in de loop van de tijd gewijzigd in merknamen. Wist je dat Mexx een samenvoeging is van Moustache (voor mannen) en Emannuelle (voor vrouwen)? De Nederlandse keten Hij (en Zij) ging veel later dezelfde wijziging door met de verandering naar We. En ook in de telecomsector is die trend zichtbaar geweest, want wie heeft er niet gebeld met Libertel of Dutchtone? Sterker nog: Ben was een enorm sterk merk dat onlangs weer opnieuw het levenslicht heeft gezien.
Andere merken die niet meer bestaan maar waarvan je het product nog wel kunt kopen zijn de Treets die nu als M&M’s door het leven gaan en veelal merken die mee moesten gaan met de internationale benaming. Zo praat iedereen nog altijd over Jif, al staat er nu Cif op de fles.

Hypes en Trends
Merken komen en gaan ook met de hypes die ze ondergaan. Zo was de muziekhype in de jaren negentig de oorzaak van de populariteit van kledingmerken als Cavello en Australian. Maar Nike heeft nog steeds succes, al zie je de klassieke Air Max schoenen niet meer terug. Een andere hype uit de 90’s zijn de flippo’s, de plastic schijfjes die verstopt zaten in de zakken chips van Smiths. Overigens ook weer een merk dat niet meer bestaat en nu onder Lay’s wordt verkocht.
Naast de hype kan ook de trend een merk doen beëindigen, kijk maar naar de digitalisering die een einde maakte aan de cassette tapes. Een merk als BASF is als fabrikant van beeld- en geluidsdragers nooit meer terug gekomen.

Oude bekenden

“Ik heb zooooo’n dorst!”, alleen de limonade was niet genoeg. De Punica Oase was de uitkomst, en spontaan speelde het tekenfilmpje op tv zich in de woonkamer af. Deze gaan we niet snel meer vergeten.

Koning, Keizer, Admiraal, Popla kennen ze allemaal. 1…2…3…4… Het bekende toiletpapier was bekend door de getekende commercials waarvan iedereen de tekst wel kon meezingen. Popla bestaat al een tijd niet meer, maar was helemaal hip om op het toilet te hebben in de jaren tachtig en negentig!
Klik hier om de video te bekijken

Kijken we tegenwoordig met bewondering naar de successen van ijsmerken als Ben & Jerry’s, vroeger was dat gewoon Caraco ijs uit Hellendoorn! De fabriek staat er nog steeds maar wordt vandaag de dag gebruikt voor het produceren van ijs voor onder andere Ola en Hertog. Het mannetje met de Mexicaanse hoed staat echter bij menig ijs-eter nog op het netvlies.

Petje Pitamientje
Eerlijk is eerlijk, Calvé Pindakaas bestaat nog steeds. Wat sterk is aan dit merk is dat kinderen bijna altijd een hoofdrol spelen in de commercials. Zo ook in 1983 toen Petje Pitamientje op tv kwam in de nieuwe Pindakaas commercial. Het mannetje van vier die de V van Vitamine als P uitspreekt en ook nog een petje op heeft had al gauw zijn bijnaam gevonden. Hij werd een ware volksheld, en eerlijk is eerlijk: de commercial is geweldig. Het hele verhaal van de commercial is overigens ook leuk om te lezen.
Klik hier om de video te bekijken

Eindeloos
En zo kunnen we hele websites vol gooien met reclames uit het verleden, maar gelukkig zijn anderen daar al druk mee bezig geweest. Zo is het Reclamearsenaal een mooi begin om het reclame erfgoed van Nederland terug te kijken. Of zet je zoektocht op VKBlog, Hyves en Fok voort.

(bron: Spotlight Effect)

Ruud  
Merken Veel genoemde merken bestaan nog: koetjesreep, smarties, nesquick, raak. Andere merken als Exota en benbits zijn er weer. Dus artikel klopt niet helemaal. Petje Pitamientje was nooit een merk...  
{report}
 
Huberdina  
Wat ik trouwens ook mis.... Flessen met melk, soms lijkt het of de melk in pakken tegenwoordig ook anders smaakt, Volgens mij smaakte de melk vroeger zoeter, voller, romiger. Maar dat mag tegenwoordig natuurlijk weer niet, met die strenge milieu eisen... Toen ik op de kleuterschool zat kregen we ook elke ochtend een kartonnetje met melk, en die smaakte precies zoals de melk uit die flessen... Ik kan die smaak nog heel goed voor me halen.....  
{report}
 
hubert  
caddy Het is jammer dat alles zo vervlakt, persoonlijk vind ik bijvoorbeeld ben en jerrys niet te eten. Geef mij de ijsjes van vroeger maar, kuifje, vlaggenstick, colastick of die heerlijke ijsjes van jamin, limlolly s, of mokkablokken met chocola en wafeltjes.... De smaakvolle caddy moet ook terug komen, dan mag de chrunch eruit wat mij betreft....  
{report}
 
Dirk van Ginkel  
Vami ijs Ik mis ook ijs van Vami,of was dat alleen maar in Amsterdam te koop?  
{report}
 
klaas  
BASF bestaat nog ! Het merk BASF bestaat nog, alleen verkoopt BASF sinds 1998 geen producten meer aan consumenten.  
{report}
 
Huub Lochs  
merknamen Sommige merknamen blijven gewoon bestaan, andere verdwijnen weer.
Bij fusies,overname s e.d.blijft een oorspronkelijke merknaam soms wel gehandhaafd.
Maar dat is dus niet altijd het geval.
Leuke site overigens (zeer herkenbaar met al die merknamen).
 
{report}
 
luc Rijnen  
leuke site met oude reclame slogans  
{report}
 
Erik  
Pietje Vitamientje Hoi, leuk om allemaal nog is terug te lezen. Van Grieken melk kwam volgens mij niet in het lijstje voor als verdwenen merk en Pietje Vitamientje dat was zon hype, er werd gewoon aangekondigt wanneer die weer kwam en hij zei maar paar regeltjes feitelijk, maar.. was dat niet in 1992/3 in plaats 1983??  
{report}
 
Verberg reactieformulier

1500 Resterende tekens


Weerhistorie

Zoek hier wat voor 'n weer het was bijv. op uw geboortedatum.
Kies station, jaar, maand, dag en druk vervolgens op de knop "toon"